Faun



FAUN I MAGICZNY ŚWIAT LASU


             Witam! Tym razem zagłębimy się w literaturę francuską po polsku, jedynie bazując na wersji oryginalnej. 
              O wierszu Artura Rimbaud "Tête de faune", możemy powiedzieć, że daje czytelnikowi możliwość na chwilowe spotkanie z tajemniczym światem lasu, zarówno wielobarwnym, pięknym, jak i przerażającym, bądź nawet niebezpiecznym. 
Spośród gąszczu liści wyłania  się faun.
Przybliżmy sobie na początek zagadnienie: kim lub czym właściwie jest faun?

Definicja słownikowa brzmi tak:
 

faun staroż. rz. lubieżny bożek leśny, wyobrażany z koźlimi rogami i kopytami; satyr.

Etym. - łac. Faunus mit. rz. 'staroitalskie bóstwo lasów górskich, opiekun pasterzy i stad, utożsamiany z gr. Panem; później przyjmowano istnienie wielu faunów, bożków polnych i leśnych, utożsamianych z gr. satyrami'; por. fauna.

                        Źródło:  http://www.slownik-online.pl/kopalinski/7BBE75DB76A3705C412565CB006D5D6D.php


Dodatkowo, mitologia pogłębia historię Pana (greckiego odpowiednika Fauna), według której bożek ten nie jest związany z moralnym podziałem na dobro i zło. Na początku, jako opiekun pasterzy i trzody, później kojarzony z płodnością i Naturą, wyszydzany na Olimpie z powodu swojej brzydoty, skrywa się w lasach Arkadii, gdzie mieszka z nimfami leśnymi i innymi bóstwami. Pan nie cieszy się dobrą reputacją z powodu przerażającego wyglądu, nieznośnego charakteru (napady wściekłości, straszenie ludzi) jak również niepohamowanego popędu seksualnego. 

W powszechnym wyobrażeniu Faun wygląda tak:

Źródło: https://openclipart.org/detail/261654/faun
Wracając do wiersza Rimbaud. Znajdujemy się w niezwykłej, leśnej scenerii. Wśród ogromu liści i kwiatów dostrzec możemy fauna. Bohater zjada kwiaty, po czym spłoszony przez gila, czmycha z drżącym uśmiechem na ustach. Pomijając, że faun jest postacią fantastyczną, samo zdarzenie w lesie może nie wydawać się nadzwyczajne. Nie zmienia to jednak faktu, utwór ten zachwyca, gdyż owo spotkanie z leśnym bożkiem przedstawione jest w bardzo niezwykły sposób- opis niesamowicie oddziaływuje na wyobraźnię czytelnika, pełen kolorów, elementów przyrody, metafor i porównań. Dodatkowo wprawia nas w nastrój tajemniczości, niesamowitości. 
             Ten krótki wiersz Rimbaud doskonale odzwierciedla założenia Parnasizmu.  Przede wszystkim główna postać zaczerpnięta jest z mitologii. Autor zachował niezwykłą dbałość o przedstawienie romantycznej wizji, poza tym utwór jest perfekcyjnie dopracowany,  poeta przywiązał wagę do rytmu, rymów i ogólnej dbałości o wygląd formy, co nadaje dziełu harmonii.
             Czytając  ten krótki poemat od razu na myśl przychodzą też założenia i wizja impresjonizm. Utwór ten cechuje rezygnacja z realizmu na rzecz tajemniczości, doznań sensualnych, pokazania chwilowych wrażeń.


Nawiązanie plastyczne do „Tête de faune” : 






… oddaje tę jakże wyrazistą grę kolorów, która pojawia się w umyśle czytelnika, pogrążającego się w lekturze dzieła Rimbaud. 


Skupiając się na samej postaci fauna, inne wyobrażenie postaci godne szczególnej uwagi to:







             „Głowa starego fauna” Jacka Malczewskiego-  obraz olejny z 1906r
             Wizerunek stworzony przez Malczewskiego pełen jest spokoju i harmonii. Faun widoczny jest jako starzec w postawie statycznej. Podobnie jak w poemacie Rimbaud, otoczony jest roślinnością, zielenią.


             Najciekawsze jak dla mnie ukazanie postaci fauna w kulturze, odkryć możemy w hiszpańskiej produkcji filmowej Guillermo del Toro pt. LABIRYNT FAUNA z 2006 roku. Toro przenosi nas w świat widziany oczami małej dziewczynki, który, można by powiedzieć, rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: brutalnej rzeczywistości i świata wyobraźni dziecka, w którym pojawiają się fantastyczne postacie. Jedną z nich jest Faun.  
             Nietuzinkowość tej postaci (Fauna) polega na tym, że nie da się jej sklasyfikować. Jest tajemnicza, przerażająca, zleca głównej bohaterce wykonanie zagadkowych, chwilami okropnych i przerażających zadań. Zdaje się być stanowcza i bezlitosna, jednak w ogólnym pojęciu tej postaci, nie jest ona czarnym charakterem historii. W trudnych dla dziewczynki chwilach to właśnie Faun pełni rolę jej przyjaciela i pocieszyciela.  
             Do oceny odbioru tego bohatera dochodzi oczywiście wspaniała charakteryzacja, która sprawia, że Faun zostaje w naszej pamięci na bardzo długo. 

A oto kilka kadrów z filmu:








https://seemsobvioustome.wordpress.com/2013/11/28/fantasy-fairy-tales-and-female-sexuality-in-spirited-away-pans-labyrinth-and-coraline-4/

             Faun, postać mitologiczna, niejednokrotnie wykorzystywana jest w kulturze światowej, zarówno w rzeźbie, literaturze, malarstwie jak i kinematografii. Dlaczego? Na czym polega jej ponadczasowość?
                Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, jednak z całą pewnością można powiedzieć, że w wielu przypadkach jej pojawienia się, wprowadza klimat niesamowitości, tajemniczości. Pozwala nam choć na chwilę wyobrazić sobie świat inny niż mamy wokół siebie, pobudza naszą wyobraźnię do tworzenia obrazów, które oderwą nas od codzienności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz